Wat is Pasvorm?

Betekenis

Vaak hoor je van kledingmerken ; uitstekende-, uitzonderlijke-, perfecte pasvorm. Maar wat is dat eigenlijk, pasvorm van kleding? In dit artikel wil ik even wat dieper duiken in deze term. Uiteindelijk hoop ik dat je uiteraard er wat wijzer uit wordt. En nooit meer in de war bent over wat pasvorm nou eigenlijk inhoudt. Om direct jouw perfecte pasvorm te vinden , ga naar onze Pasvorm Gids.

Volgens de Van Dale betekent Pasvorm: 
pas·vorm (de; m; meervoud: pasvormen)
vorm, snit: de pasvorm van een pak 
Synoniemen zijn: Coupe, Snit of Model. 

Over de vorm van een damesoverhemd en wat voor rol het speelt in het totaalplaatje heb ik het gehad in mijn vorige artikel. Deel van de kern ervan was: de vorm is een essentieel deel van het ontwerp van een overhemd. 
Het woord pasvorm duidt verschillende toepassingen aan, zoals:

De Mal

Een toille uit het beroemde Dior modehuis.

Vroeger werd kleding alleen op maat gemaakt. De kleermaker paste het kledingstuk op het lichaam van de cliënt door gebruik te maken van een ‘test kledingstuk’ oftewel ‘toile’ (van het Franse woord voor stof) of ‘mesure’( van het Franse woord maten). De toile was meestal uit ruw ongebleekt katoen en ‘mesure’ uit patroonpapier. De toile of mesure vormde de ‘mal’ van het daadwerkelijke patroon van het kledingstuk[1]
Uiteraard was dit proces erg kostbaar door de tijd en kunde die erin is gestoken. Tegenwoordig wordt dit proces alleen nog toegepast bij de vervaardiging van echt traditionele, dure maatpakken, aangeboden op bijvoorbeeld de welbekende Savile Row straat in Londen. De toile is in principe het zuiverste begrip van de pasvorm, omdat het letterlijk de mal is van een kledingstuk. Later, met de productie van confectiekleding, is het begrip gefragmenteerd geraakt; vaak heeft men het over de maat als men het over de pasvorm van een kledingstuk heeft.

Maat

Standaardisatie van kledingmaten werd ingezet met de eerste vorm van confectie . Confectie is kleding dat in groten getale d.m.v. een gestandaardiseerd proces wordt geproduceerd. De eerste kleding die zo werd geproduceerd is het Amerikaanse legeruniform in de 19deeeuw.[2]

Daarna werd de standaardisatie verder doorgevoerd naar alledaagse kleding en waaide het over naar Europa en Nederland. Tegenwoordig worden de meeste kledingstukken gemaakt met vaststaande afmetingen, die gebaseerd zijn op een echt menselijk lichaam; het doorpasmodel. Dit model wordt als representatief gezien voor de gemiddelde afmetingen van de doelgroep van het merk ( bijvoorbeeld de Nederlandse vrouw van 35+). Persoonlijk ben ik van mening dat het bizar is dat er eigenlijk geen algemene afspraken zijn over wat bijvoorbeeld een maat 36 qua afmetingen moet zijn. Omdat dit heden ten dage nog steeds verschilt per merk en vaak nog drastischer per land. 
Het kan dus dat een maat 36 bij het ene kledingmerk jou heel anders past dan die van een andere, allebei verkocht in Nederland. Dat komt dus omdat de meeste bedrijven een eigen maatsysteem hanteren. 
Daarnaast komt het helaas ook vaker voor dat een Italiaans damesoverhemd met Italiaanse maatvoering heel moeilijk te dragen is door een Nederlandse consument. Dat komt omdat de maatvoering van een Italiaans overhemd, weer vaak gebaseerd is op de lokale doelgroep. Dit is een van de redenen waarom een merk die Italiaanse overhemden verkoopt, die vaak niet rechtstreeks uit Italië haalt. Omdat Italiaanse overhemden niet zonder enige aanpassing aan de lokale markt verkocht kunnen worden. Vaak werken die merken wel samen met een Italiaanse partner op het gebied van stoffen of design, maar nemen de maatvoering en productie over zodat het goed te verkopen valt op de thuismarkt. 
Daarom is het erg belangrijk om je eigen afmetingen eens per zoveel maanden op te nemen en ergens neer te schrijven zodat als je iets koopt online of om advies vraagt in de winkel, je jouw afmetingen altijd bij de hand hebt en kunt laten zien. Zodat jij in ieder geval nooit met de verkeerde maat komt te zitten. 
Om je hier een beetje bij te helpen heeft Bloezen.nl een goede leidraad gemaakt over hoe je jezelf het beste opmeet. Deze handleiding staat ook bij elk product onder ‘vind mijn maat’.

Model



Pasvormen van een Seidensticker overhemd

Er zijn tig verschillende theorieën over de lichaamsvorm van een vrouw en de meest flatterende coupe, model of snit dat erbij past. 
Ook hier geldt; dit is geen vaststaande wetenschap. Zoals landschappen veranderen, zo verandert het lichaam door van veranderende voedings- en bewegingspatronen,  etc. Twee van de grootste maatstudies ooit, vergelijkbaar met een bevolkingscensus, zijn afgenomen in Amerika en Spanje. Wat kwam eruit?
De conclusie uit de Amerikaanse studie: maar 8% van de vrouwelijke bevolking schijnt het ‘ zandloperfiguur’ te hebben. Maar liefst 46% heeft een ‘rechthoekig’ figuur, 20% lepel of peer en 14% omgedraaide driehoek. Wat zegt deze data ons? Dat het Barbie figuur in America in ieder geval niet zo gewoon is. Terwijl de meeste designs, zoals men in de reclame bladen kan zien , nog steeds gemaakt zijn voor het zandloper ideaalbeeld. 
De Spaanse studie was dan weer anders in de samenstelling van lichaamstypes, namelijk 39% zandloper, 25% peer en 36% rechthoek.
Het verschil maakt één ding duidelijk wat hier relevant is; wij bestaan in verschillende vormen en afmetingen. Om die er het beste uit te laten komen, passen designers bepaalde kennis toe op het gebied van verhoudingen om het lichaam, als het geen zandloper is, in ‘balans’ te brengen zodat het meer op een zandloper lijkt. 
De merken van Bloezen.nl hebben deze theorie toegepast bij het maken van diverse pasvormen. De uitleg van de pasvormen en welke bij jou past vind je hier terug in onze Pasvorm Gids.


Voor als je er meer in wilt verdiepen, hier een paar bronnen als leesvoer:

[1]https://books.google.nl/books?id=KqSjAgAAQBAJ&dq=clothing+mass+production&lr=&hl=nl&source=gbs_navlinks_s

[2]Sizing in Clothing S Ashdown, Elsevier, 11 apr. 2007 

[3]https://www.independent.co.uk/news/uk/this-britain/the-shape-of-things-to-wear-scientists-identify-how-womens-figures-have-changed-in-50-years-516259.html

Geplaatst op