Je Krachten Ontwikkelen door Kleur? Deel II

De de vorige blog heb ik een poging gedaan tot het uitleggen van de theorie achter de Power Kleuranalyse. Kort samengevat; een kleurig overhemd of blouse dragen is niet alleen modieus maar kan jou ook helpen met zelfexpressie en uiteindelijk zelfontwikkeling.

Voordat ik uit de doeken ga doen welk type ik ben, wil ik nog even wat vertellen over de Powertypes. 

Powertypes

Een Powertype is een van de 40 types die uit de Power Kleuranalyse naar voren komt. Het Powertype is het resultaat van niet alleen uiterlijke eigenschappen van diegene die geanalyseerd wordt maar ook de innerlijke karaktereigenschappen. Je Powertype is je grootste kracht; iets wat je moeiteloos doet of waarvan jij denkt; dat kan toch iedereen? Als je jouw Powertype kent, dan kun je communiceren vanuit jouw innerlijk kracht. Daarnaast heeft een Powertype, net zoals echte karaktereigenschappen, zijn uitdagingen. 

Deze uitdagingen worden in het Power Kleuranalyse model de balanskleuren genoemd; deze kleuren hoor je dicht bij jezelf te dragen om zo meester te worden over je uitdagingen. Op deze manier denk je er constant een beetje aan en kun je er bewust of minder bewust altijd aan werken. 

Janet springt daarop in door te vertellen hoe dit systeem haar persoonlijk heeft beïnvloed. Een half jaar geleden had zij voor het eerst de kleuranalyse zelf ondergaan en bleek haar Powertype paars te zijn; de kleur paars staat o.a. voor geloofwaardige autoriteit. De uitdaging bij deze kleur is meer naar je gevoel te luisteren. Gevoel had Janet, zoals zoveel mensen van nature doen, de afgelopen jaren een beetje weggestopt. Door de analyse is ze meer paars gaan dragen en probeerde ze meer naar haar gevoel te luisteren. Zij is meer haar passie en ambitie gaan volgen. Maar tegelijkertijd is zij nog steeds de (door)denker. 

Een paar weken geleden heeft zij de test nogmaals ondergaan en was zij tot haar verassing ‘geëvolueerd’ naar de kleur aubergine; de stijlvolle raadgever. De balanskleur hiervoor is limegroen, deze kleur staat onder het element Lucht. De uitdaging blijft voor Janet nog steeds het luisteren naar haar eigen gevoel en het meer inzetten op persoonlijke ontwikkeling. Door zichzelf verder te ontwikkelen kan ze anderen beter adviseren. Janet heeft dan ook subtiel haar iWatch tijdwijzers op limegroen gezet.
Dit past optimaal bij haar daar zij met haar bedrijf bij Pluche niet alleen stijladvies wil geven maar ook een stukje coaching. Janet is een denker en gaat voor duurzame relaties. En dat zie je terug in haar praktijk. Al denkende gaan wij van start met de analyse.

Mijn Karakterschets


Janet vraagt mij om 3 hartjes van de tafel te kiezen. Ze zegt er nog bij dat ik er niet teveel bij na moet denken. 
Ik zeg dat ik helemaal niet nadenk maar ondertussen loop ik mijn hoofd te breken met die 40 hartjes voor mij. Ik vind alle kleuren wel mooi. Uiteindelijk koos ik voor: koningsblauw (kobalt), bordeaux en magenta.
Als Janet en ik er allebei klaar voor zitten, begint zij mij de kaarten uit te leggen die ik heb gekozen. Het doet mij een beetje denken aan een sessie tarot, waar de kaartvolgorde er ook al toe doet.

De eerste kaart 

…Beeldt uit hoe je jezelf ziet. Mijn eerste kaart was kobalt blauw gekleurd en had verschillende woorden op de achterkant waarvan de belangrijkste waren: ambitieus, ondernemend, welbespraakt en slim. Janet vroeg of ik mij erin herkende…Ik begon een beetje beschaamd te lachen, want ik had er nooit bewust bij stilgestaan dat ik mijzelf zo ontzettend slim vond. 
Daarnaast verraste het mij dat het woord welbespraakt erbij stond. Maar aan de andere kant denk ik wellicht wel meer na over hoe ik praat en welke woorden ik gebruik omdat ik meertalig ben opgevoed.

De tweede kaart

…Is de kleur bordeauxrood. De tweede kaart staat voor hoe anderen jou zien. De woorden op de achterkant waren; volwassen, kwaliteit, elegant en oog voor schoonheid. Herken ik mijzelf erin? Deels, maar elegant vind ik mijzelf zeker niet. Ik heb al moeite met een foto van mijzelf terug te zien omdat de kritiek dan in mijn hoofd opborrelt. Janet zegt wel dat ze bij binnenkomst een elegant persoon met mooie kleding en oog voor detail zag binnenstappen. Als ik tegen begin te pruttelen zegt Janet dat anderen mij anders zien dan ik mijzelf.
 Het begon ietwat op een ware coaching sessie te lijken, erg interessant. Op naar de derde kleur!

De derde kaart

…Was magenta en dat is volgens de Power Kleuranalyse wie jij diep van binnen écht bent. De woorden op de achterkant mij aanspraken waren: opvallen, 150% inzet en amusant. Weer kreeg ik de vraag of ik mijzelf erin herkende.
De radertjes begonnen nu echt te kraken in mijn hoofd. Kritisch stak ik van wal; amusant vind ik mijzelf niet echt; misschien een beetje na een paar wijntjes. Er kan natuurlijk ook een onbewuste wens in zitten om wat amusanter te worden. Ik heb het altijd maar druk met vanalles en dan schiet plezier en ontspanning er vaak bij in. Opvallen; qua stijl wil ik wel vaak iets anders dan de massa, maar of ik daardoor ook echt opval, dat is iets wat ik weer moeilijk kan denken over mijzelf.

Janet pakt de balanskleuren erbij. Oranje, heldergroen en grijs. “Dat zullen wel niet de eerste kleuren zijn waarvoor je kiest, of wel?” Ik knik nee. Vooral grijs; dat heb ik nooit aan. Janet legt de betekenis weer uit. “Je eerste kaart was kobalt en dat is hoe jij jezelf ziet. Als je jezelf als ondernemend ziet, dan mag er ook wat eigenschappen van oranje bij. Oranje staat namelijk voor avontuur en plezier.” Ik merk op dat ik wel snak naar een vakantie. Backpacken ofzo of een survival vakantie in Scandinavië. Maar daarnaast wordt er natuurlijk mee bedoeld om niet constant al te serieus te zijn.

De balanskleur voor Bordeauxrood is heldergroen. Deze kleur staat voor een mensenmens, samenwerken en evenwicht. Ik merk meteen op dat ik mijzelf wel wat minder een mensenmens zie. Bij een mensenmens moet ik namelijk denken aan een super sociaal iemand zoals een juf op een basisschool. Dat ben ik niet, ik ben een ietwat introvert persoon. Ik ben daarnaast ook nogal gehecht aan zelf bepalen wat ik ga doen en wil tevens ook meer zelf bepalen hoe en met wie ik samenwerk.

De derde kaart die ik had gekozen was magenta en de balanskleur daarvoor is grijs: alert, koel, objectief en wetende. In principe zijn dit goede eigenschappen, maar persoonlijk vind ik de kleur grijs gewoon iets te saai. Janet merkt op dat vaak de kleur waar je de meeste aversie mee hebt, jouw grootste uitdaging is. Volgens deze gedachtegang zal ik dus meer erop moeten letten dat ik mijn hoofd niet verlies niet verlies in het najagen van mijn ambities. 

De Kleurdoeken

De volgende stap is de kleuranalyse. Janet vraagt mij om bij een spiegel te gaan zitten. Ik krijg een zwarte schort om en Janet pakt de kleurdoeken van satijnstof erbij. De volgorde is; eerst de metallics; mat en glanzend zilver, mat en glanzend goud. Daarna de door mijzelf uitgekozen kleurengamma’s: kobalt (alle blauwtinten), bordeaux (alle roodtinten) en magenta (alle rozetinten) plus de balanskleuren; in mijn geval oranjetinten voor blauw, groene tinten voor bordeauxrood en zwart, wit, grijstinten voor magenta. 

Met alle kleuren doorlopen wij de volgende beoordelingscyclus; eerst legt Janet de kleur om mijn hals heen en geeft ze haar mening als expert (de technische beoordeling), of de kleur bij mij past met bijbehorende redenatie. Daarna houdt ze de kleur achter mij en geef ik mijn persoonlijke mening over of ik de kleur mooi vind of niet. Als ik een kleur mooi vind terwijl Janet de kleur ‘afgekeurd’ heeft, dan geeft Janet advies over hoe ik de kleur toch kan dragen. Het schijnt bijvoorbeeld dat als je een kleur mooi vindt die technisch niet bij jou past, dan kun je die het beste als accentkleur dragen in jouw outfit. Als een ceintuur bijvoorbeeld, of als een polsbandje van je horloge. 

Wat zijn mijn persoonlijke resultaten?

  • De kleuren glanzend goud en mat zilver passen het beste bij mij. Het zijn highlights voor mijn gezicht. Dus als ik sieraden uitkies, kan ik beter voor goud gaan of matzilver. 
  • Een kleur past het best bij mij als mijn uiterlijke eigenschappen, met name mijn gezicht, er zogezegd uit springen. Zoals ik heb begrijp werken de tinten in mijn gezicht dan beter samen met de kleur van de stof. De kleur past dan bij mijn huidtint, ogen en haarkleur. De niet passende kleuren daarentegen drukken mij naar de achtergrond. Vaak zie je dan ook bleker uit en zie je lijntjes in je gezicht beter. 
  • Alle primaire kleuren , zowel als zwart en wit vond ik mooi. Nou moest ik erbij zeggen dat zwart wel echt altijd een favoriete ‘kleur’[1]voor mij is geweest en nog steeds is. Dit komt misschien vanuit gemakzucht, het past overal bij en blijkbaar past het ook goed bij mij. Gelukkig maar, heb ik in ieder geval niet een groot deel van mijn leven een verkeerde kleur gedragen. 
  • Het blijkt dat uit alle 10 beschikbare kleurfamilies, bijna alle tinten mij in principe goed staan. Zelfs een beigetint en lichtroze. Paarstinten en heel donkerblauw staan mij ook, maar die vond ik zelf niet zo mooi. 
    Waar ik wel blij van werd waren de blauw en azuurtinten, mede ook omdat het mij meteen aan zomer en vakantie en zee deed denken. Daarnaast goud, oranje, oker en geeltinten. Behalve echt licht, bleekgeel; daar kreeg ik een ziekige uitstraling van. 

Welk Powertype ben ik?

Tot slot slaat Janet aan het rekenen. Het lijkt net alsof ze een horoscoop aan het berekenen is. Ik blijk op veel kleurgroepen te scoren maar er is een duidelijke uitschieter op het element vuur. Vuur bepaalt. Bij Vuur horen heldere, veelal primaire kleuren. Vuur houdt van verandering. Daar herken ik mij wel in. Verveling staat daarentegen bij mij wel snel in. Ook scoor ik aardig op element Aarde, wat voor logisch nadenken staat. 

Het hoogste scoorde ik op de kleurfamilies rood, groen, roze, zwart en zelfs ook bruin.
Even worstelen was het wel voor Janet met al die vrijwel gelijke scores. Tot slot laat zij mij toch kiezen uit kleuren die ze voor mij selecteert; rood, zwart , roze en bruin. Dit is wel weer een ander rijtje dan ik eerst had gekozen bij binnenkomst. Er wordt mij de vraag gesteld welke van de 4 mij het meeste aanspreekt.


Makkelijk is deze keuze niet. Al deze kleuren zijn naar mijn mening mooi. Kijkend naar zwart verwonder ik mij over hoe merkwaardig het is dat de woorden machtigen dienend in hetzelfde hartje staat. Ik worstel ermee om zwart te kiezen, omdat het zo veilig lijkt.  
En toch past het wel bij mij. De drijfkracht achter een Powertype Zwart is onafhankelijkheid. Iemand neemt dan zijn eigen kracht als basis. 

De balanskleur roze is gekoppeld aan het zorgen voor anderen. De zorg voor anderen komt bij mij ook regelmatig terug inderdaad. Als er iets is, sta ik altijd klaar voor mijn familie en vrienden. Ik merk dat dit plaatje het best bij mij past.
Dus mijn Powertype, hoe onverwacht in begin het ook was, is toch echt Zwart voor deze keer. Het heeft er wellicht er ook mee te maken dat ik voor het zelfstandige ondernemerschap heb gekozen en op eigen kracht alles moet klaren. I’m on a mission, zogezegd. Daarnaast is dit een kleur die niet weg te denken is uit mijn kledingkast. 

Mijn Mening

Tot slot, wat vond ik ervan?  Wat waren mijn verwachtingen en werden die waargemaakt?
Ik vond deze analyse heel leuk en interessant. De Power Kleuranalyse combineert een stukje zelfreflectie met styling. De analyse is niet te zwaar op de hand; daarmee bedoel ik dat de analyse heel constructief omgaat met de uiterlijke en innerlijke eigenschappen en eventuele uitdagingen van de persoon. Na de analyse, toen ik werkte aan dit artikel, heb ik natuurlijk wat achtergrondonderzoek gedaan. De makers van de Power Kleuranalyse willen ook dat mensen positiever over zichzelf gaan nadenken. Zoals ze zelf zeggen; jij bent je grootste criticus. Wat gebeurt er als je de kritiek eens omdraait en focust op jouw potentieel en hoe dit te ontwikkelen? Dit is geen revolutionair idee. Maar toen ik het interview met Janet aan het doornemen was kwam ik mijzelf echt tegen; door de denkwijze van balanskleuren en de elementen die elkaar aanvullen en ondersteunen, konden wij de negativiteit omdraaien in ontwikkelkansen.
Het maakt dat je met nieuwe inzichten over jezelf en een nieuw gamma aan kleuren en innerlijke ontplooiingsmogelijkheden de deur uit stapt. 
Mijn conclusie is dat ik net zoals met ondernemen, meer in kansen moet denken als ik naar mijzelf kijk in plaats van zwaktes. Daardoor word ik luchtiger en positiever. Daarnaast zat ik ook te denken aan mijn huidige assortiment bij Bloezen.nl en hoe het staat met de diversiteit aan kleurfamilies. Wit en blauw springt eruit omdat dit de traditionele overhemdkleuren zijn. Wit staat voor openheid en zuiverheid en blauw voor professionaliteit. Maar daarnaast zit ik te denken aan het scala aan kleuren die er nog meer op een overhemd kunnen. Mijn vraag aan jou als lezer en bezoeker van mijn webshop:

Welke kleur(en) zou jij graag op jouw ideale overhemd of bloes willen zien en waarom?


Ik vind het zo interessant wat jij ervan vindt! Laat altsjeblieft jouw mening hieronder achter.
Al in al zette het resultaat van de analyse mij aan het denken. Er zijn zoveel manieren om stil te staan bij jezelf en na te denken over je zelfontwikkeling. De Power Kleuranalyse is een hele kleurige en positieve manier om dat te doen.
Ook benieuwd geworden wat het voor jou kan doen? Ga dan snel naar Janet’s website en maak een afspraak: bijpluche.nl

Fleurig en krachtig op kantoor door onze kleurige modellen:


Bronnen

[1]Technisch gezien is zwart geen kleur; het valt buiten het kleurspectrum. Voor meer hierover kun je dit stukje lezen: https://willemwever.kro-ncrv.nl/vraag_antwoord/wetenschap-techniek/waarom-zijn-zwart-en-wit-geen-kleuren


Nog wat meer leesvoer als jij niet uitgelezen bent:
bij Pluche Kledingcoach Janet Weijman: https://bijpluche.nl
– Meer over de Power Kleuranalyse: https://bijpluche.nl/kleur-en-stijladvies/
– Jannie Boer, Pauline van der Veeken: https://personalpowerplus.com
– Adriaan Hoogendijk: https://www.hoogendijkcoaching.nl

Geplaatst op Geef een reactie

Geef een reactie