Je Krachten Ontdekken door Kleur? Deel I

Voor mij is het concept van kracht altijd een interessante topic geweest. Misschien vanuit mijn achtergrond; ik kom uit Rusland, waar politieke en zakelijke krachtmetingen nog steeds de orde van de dag zijn. Maar naast politieke kracht ben ik, zoals denk ik velen met mij, ook geïnteresseerd in het meer individuele aspect van kracht; zelfexpressie en zelfvertrouwen.

Door de eeuwen heen zijn er verschillende manieren bedacht om de mens kracht bij te zetten. Door bijvoorbeeld de fysieke krachten van iemand uit te vergoten, bijvoorbeeld de imposant beslagen harnassen van gladiatoren.  Of door iemand leider te benoemen. Kleur heeft altijd een belangrijke rol gespeeld bij het communiceren van deze kracht. Scharlaken rood bijvoorbeeld was vroeger geassocieerd met de kleur van de mantel van de koning en adel. Boeddhisten dragen vaak donkerrood wat volgens hun o.a. levenskracht symboliseert[1].

De meeste overhemden zijn vaak wit (zuiverheid, betrouwbaarheid) of blauw (communicatie, afstand) gekleurd omdat die kleuren vanuit onze culturele achtergrond iets betekenen. Kleur heeft dus al een hele lange traditie van symboliek en betekenis. Vandaag de dag wordt kleur in de wereld van imago styling steeds meer gebruikt als een middel voor coaching. Het doel is om jou je kracht te laten ontdekken door kleur.

In je kracht staan door kleur 

Kracht is door zijn vele betekenissen een veelzijdig begrip. Een van de kanten van kracht is dat wij het vaak met zelfvertrouwen en/of innerlijke kracht of ‘power‘ associëren. Imago experts gebruiken onder andere kleur om mensen te helpen met het vormen van hun eigen individuele kledingstijl.
Onlangs heb ik tijdens het netwerken Janet Weijman leren kennen. Zij is kledingcoach bij haar eigen bedrijf bij Pluche Kledingcoach. Al pratende heeft zij mij voorgesteld om de Power Kleuranalyse uit te proberen. De Power Kleuranalyse is een nieuwe kijk op stijladvies, bedacht door imago experts Jannie Boer, Pauline van der Veeken in samenwerking met de organisatie & loopbaan guru Adriaan Hoogendijk.
Een interessante versmelting van twee disciplines die wel om elkaar heen draaiden maar nog nooit zo naar mijn weten gecombineerd werden.
In dit artikel ga ik dieper in op hoe jij kleur als persoonlijk ontwikkelingsmiddel kunt gebruiken.  

Power Kleuranalyse

Als ik bij Janet Weijman arriveer in het gerieflijke Lienden en bij haar aanbel doet een vrolijke dame open. Zij verwelkomt mij in haar woonkamer en het eerste wat mij meteen opvalt is dat de grote houten eettafel is bedekt met hartjes in alle kleuren van de regenboog.
Janet maakt een kopje thee voor mij en begint met het uitleggen van het ‘systeem’; want dat is het. De analyse is niet zomaar een vragenlijstje maar, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het traditionele seizoenen model[2] , heb je hier niet met 4 maar met maar liefst 40 verschillende kleurprofielen te maken!

De Methodiek

Gelukkig hoef ik mijn type niet zelf uit te gaan rekenen en doet Janet dit voor mij. Voordat er een analyse gedaan kan worden moet er wat voorwerk gedaan worden in de vorm van de volgende stappen:

– Karakterschets; dit doet zij al gaande tijdens onze gesprekken; ik zal een aantal keuzes moeten maken qua kleuren en woorden die mij het best aanspreken. 
– Technische kleuranalyse; Janet zal haar mening geven door kleurdoeken te gebruiken en te kijken welke kleuren mij het beste staan.
– Persoonlijke kleurvoorkeuren; ik krijg elke keer ook een kans om na Janet’s technische kijk aan te geven of ik de kleur persoonlijk mooi vind. 

Je ziet dat een groot deel van de kleuranalyse ook een subjectieve kant heeft; Janet zegt dat de Power Kleuranalyse de technische kant meer loslaat dan dat traditionele analyses doen. Dit komt omdat bij de Power Kleuranalyse het gevoel omtrent kleur een belangrijke rol speelt. Waarom dat zo is wordt mij later duidelijk. 

Ondanks dat technische kant niet de leidraad vormt van deze kleuranalyse, begint Janet wel met de basis. Wat zijn mijn uiterlijke eigenschappen die meetellen in de analyse? Volgens Janet ben ik contrastvol door mijn donkere ogen en het contrast in lippen en niet geheel bleek. Huid neigt meer naar een warme ondertoon. Dus Janet’s eerste inschatting is dat mij heldere (dat zijn dus; primaire en secundaire kleuren zoals blauw, rood, oranje, groen; kleuren die ten hoogste uit 2 andere kleuren bestaan) en donkere kleuren goed zullen staan. Ik herken mijzelf wel in de voorkeur voor primaire kleuren, want vind zelf ook bijvoorbeeld Chinese kunst en mode erg mooi, omdat ze veel primaire en secundaire kleuren gebruiken. Ook Gerrit Rietveld en Mondriaan zijn kunstenaars die mij aanspreken. 

Wij raken verder in gesprek over de Power Kleuranalyse. Janet legt uit dat dit de eerste analyse is die niet alleen kenmerken van jouw buitenkant in beschouwing neemt, maar ook jouw binnenkant meeweegt. Het systeem is gebaseerd op de 4 elementen, die iedereen wellicht bekend voorkomen: vuur, water, aarde en lucht. Vaak worden deze elementen gebruikt in de astrologie en door breder publiek om karaktereigenschappen aan te duiden. 

De Elementen 

Vuur staat voor gedrevenheid en passie. Het element vuur symboliseert warmte, licht en energie. Vuur is oprecht en direct in zijn uitingen heeft wilskracht en scheppingskracht. Vuur is initiatiefrijk, dynamisch, idealistisch, impulsief, creatief, veranderingsgericht en moedig. Uitdaging van vuur is luisteren en rust nemen, niet vergeten de tijd te nemen om te genieten van het leven.

Lucht staat voor karakters met visie, Lucht inspireert. Lucht is zonnig, beweeglijk en vrij. Lucht verbindt en durft te dromen. Lucht is een ‘mensenmens’. Uitdaging van lucht is dat het moeilijk zijn dromen en plannen daadkracht bij kan zetten.

Water staat voor relaties: het element water symboliseert leven, verfrissing, stroming. Mensen bij wie het element water overheerst, hechten veel waarde aan relaties en gezelligheid. Water is empathisch en gevoelig. Past zich makkelijk aan. Uitdaging is dat water zich snel kan verliezen in anderen.

Aarde staat voor concreetheid, rationaliteit, denken. Aarde denkt 100 keer ergens over na aleer een besluit te nemen. Het element aarde geeft houvast. Een aardetype staat met beide benen stevig op de grond. Dat geeft hun zekerheid. Een aardetype is geneigd tot zekerheid, voorzichtigheid en overleg. Dit element heeft geduld, doorzettingsvermogen en zelfdiscipline. Aarde gaat voor duurzame relaties. Een van de uitdagingen is dat aarde soms even wat luchtiger mag zijn en moeilijk kan stoppen met doorwerken.

Kleurentheorie Opfrisser: Kleurfamilies en Kleurtonen

Op de middelbare school heb je vast wel eens gehoord van het kleurwiel, contrastkleuren etc. Dit wordt kleurentheorie genoemd.
Je kent ook vast wel het kleurwiel, veel mensen met bijvoorbeeld een webdesign achtergrond gebruiken de theorie en het wiel nog steeds om keuzes te maken over bijvoorbeeld het kleurschema van een website. Stylisten gebruiken ook de basis van deze theorie om hun styling modellen en analyses op te baseren. In plaats van een cirkel is het Power Kleuranalyse schema vierkant.

De elementen worden gecombineerd met de kleurfamilies: Rood, Oranje, Geel, Turkoois, Groen, Blauw, Zwart-Wit , Bruin, Roze en Paars.
Deze kleuren kunnen met wit, zwart of grijs worden gemengd en zodoende crew je weer andere kleurtonen. De kleurentheorie groepeert deze in 4 algemeen gebruikte kleurtonen[3] , je kent ze vast wel:

Heldere kleuren: oftewel; primaire kleuren ( pure kleuren zoals rood, blauw, geel) stemmen overeen met het element Vuur.

Gedempte kleuren: poederachtige kleuren, pastel kleuren , zoals oud roze, mauve, grijs. Deze kleuren stemmen overeen met het element Water.

Diepe, donkere kleuren zoals zwart, donkergroen, bordeaux etc. Deze kleuren stemmen overeen met het element Aarde. 

Lichte kleuren zoals lichtgeel, lichtblauw, lichtgroen etc. stemmen overeen met het element Lucht.

 

 

Zoals te zien in de afbeelding links, ontstaan door de combinatie van de elementen, kleurfamilies en de kleurtonen 40 Powertypes. Deze Powertypes combineren de innerlijke en uiterlijke eigenschappen van een persoon, wat eerdere kleuranalyses niet deden. Hierdoor ontstaat er volgens Janet een ware psychologie van kleur. 

De Balanskleuren als Ontwikkelkansen

De kleurentheorie zegt dat elke kleur een complementaire kleur heeft; dat is de kleur die tegenover staat in het kleurwiel.

Een kleurenwiel met verschillende kleurfamilies en kleurtonen.

Deze complementaire kleuren worden ook wel balanskleuren genoemd en de Power Kleuranalyse gebruikt deze kleuren om uitdagingen van het Powertype te belichten en uit te leggen.

Tot zoverre vind ik de manier waarop de Power Kleuranalyse kleuren gebruikt om het uiterlijke met innerlijke eigenschappen van een cliënt te koppelen heel interessant en creatief. In de volgende blog beschrijf ik hoe de Power Kleurenanalyse eraan toegaat en kun je lezen welk Powertype ik ben en wat ik ervan vind. Wordt vervolgd..

Fleurig en krachtig op kantoor door onze kleurige modellen:


[1]https://www.look4ward.co.uk/spirituality/meanings-of-different-colours-in-tibetan-buddhism/

[2] https://www.bol.com/nl/p/kies-je-kleur/1001004001524689/ ,
https://www.theguardian.com/fashion/2015/apr/08/colour-analysis-fashion-colour-me-beautiful-35-years

[3]https://kunstbank.wordpress.com/beeldaspecten/


Nog wat meer leesvoer als jij niet uitgelezen bent:
bij Pluche Kledingcoach Janet Weijman: https://bijpluche.nl
– Meer over de Power Kleuranalyse: https://bijpluche.nl/kleur-en-stijladvies/
– Jannie Boer, Pauline van der Veeken: https://personalpowerplus.com
– Adriaan Hoogendijk: https://www.hoogendijkcoaching.nl

Geplaatst op